(23.01.09 - 29.03.2009) MARIAN BOGUSZ - malarstwo i rysunek

 

 
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „ELEKTROWNIA” w Radomiu
uprzejmie zaprasza na otwarcie wystawy:
 
MARIAN BOGUSZ - malarstwo i rysunek
 w piątek 23 stycznia 2009 r. o godz. 17.00
Wystawa czynna codziennie
do 29.03.2009 w godz. 10.00 - 18.00.
 
Wystawa prezentuje znaczący fragment Kolekcji dzieł Mariana Bogusza należących do Muzeum Regionalnego w Pleszewie – miejscu urodzenia artysty. Inicjatorem stworzenia zbioru jest pan Jerzy Szpunt, wieloletni dyrektor Muzeum Regionalnego w Pleszewie. W ciągu sześciu lat zgromadził przeszło 200 obrazów i rysunków wybitnego artysty tworząc w małym muzeum wyjątkową kolekcję.

      Marian Bogusz urodził się w 1920r. w Pleszewie, zmarł w 1980r. w Warszawie. Uważany jest za jedną z najważniejszych postaci sztuki i polskiego życia artystycznego w latach po II wojnie światowej. Współtworzył i inspirował różne przedsięwzięcia o lokalnym i ogólnopolskim zasięgu, zwykle cechujące się awangardowym charakterem. W latach 1946-1948 studiował w Warszawskiej ASP gdzie był uczniem m.in. Jana Cybisa i Jana Sokołowskiego. Od 1947r. współdziałał z warszawskim klubem Młodych Artystów i Naukowców. W okresie socrealizmu wycofał się z życia artystycznego ograniczając swoją aktywność do działań na polu scenografii i wystawiennictwa. W połowie lat pięćdziesiątych współpracował ze Zbigniewem Dłubakiem, Kajetanem Sosnowskim i Barbarą Zbrożyną. Razem współtworzyli Grupę 55. Bogusz odgrywający w Grupie 55 kluczową rolę, był również współorganizatorem jednej z pierwszych polskich galerii promującej sztukę współczesną – Galerii Krzywe Koło, od 1956r. działającej w warszawskim Staromiejskim Domu Kultury. Bogusz przyczynił się także do organizacji trzech Wystaw Sztuki Nowoczesnej (Kraków 1948-49, Warszawa 1957 i 1959), współorganizował Plener Koszaliński w Osiekach (1963), Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), Sympozjum Wrocław ’70. Inicjował cykl Lubelskich Spotkań Plastycznych (1976-78).
      Początki pracy artystycznej Bogusza przypadają na koniec lat 40. W tym okresie tworzył liczne kompozycje malarskie. Ich klimat określał specyficzny, daleki od rygoryzmu, układ abstrakcyjnych form. Później w okresie działalności Grupy 55, zgodnie z jej programem, artysta łączył wyrazistość języka, ekspresję deformacji postaci, przedmiotów i architektury z chęcią nadawania swoim realizacjom metaforycznego sensu. W latach 60-tych porzucił wcześniejsze rozwiązania na rzecz malarstwa materii. Wyeliminował wątki metaforyczne i elementy aluzyjności. Od tej pory koncentrował się na autonomicznych wartościach dzieła sztuki, głównie jego fakturze i poszukiwaniach kolorystycznych, dokumentujących umiejętność wydobywania z plamy barwnej licznych niuansów. Część prac tego okresu charakteryzuje się reliefową strukturą, która umożliwiała uzyskanie dodatkowych efektów optycznych. Późniejszym realizacjom Bogusza patronowały koncepcje Władysława Strzemińskiego. Abstrakcyjne kompozycje z lat 70-tych były próbą syntezy wcześniejszych realizacji z koncepcją kompozycji opartych na klasycznych geometrycznych podziałach. Jego eksperymenty z przestrzenią malarską osiągnęły pełny wyraz w kompozycjach malowanych na aluminiowych blachach.
Wyboru dzieł Mariana Bogusza z Kolekcji Muzeum Regionalnego w Pleszewie dokonała dr Bożena Kowalska – kurator wystawy.
Wystawa, której otwarcie odbędzie się w piątek 23.01.2009r. o godz. 17.00 udostępniana będzie zwiedzającym do 29.03.2009r. 
  

Zdjęcia z wernisażu: